fredag 26 januari 2007

Säsongskort

"Vi ligger på samma nivå som förra året och kommer nog hamna runt 8000 även i år". Citatet är Göran Rickmers i samband att antalet sålda säsongskort presenterades. Jag vet inte om 5376 är ett feltryck eller om Göran är felciterad, för jag anser inte att detta ligger i paritet med siffrorna från förra året. För min del ringde varningsklockorna direkt när jag såg siffran och tankarna föll genast tillbaks på höstens sjunkande publiksiffror både i serien men även RL där siffrorna i jämförbara matcher (Söderstadion) var lägre än förra turneringen trots betydligt mer namnkunnigt motstånd. Trenden ser ut och peka åt fel håll och 8000 känns just nu som en väldigt avlägsen siffra. Skulle säsongskortförsäljningen landa 1-2 k lägre än tidigare år är helt plötsligt Hammarbys exponering mot de sportsliga resultaten, den operativa risken betydligt högre än tidigare. Därför lär de sportsliga prestationerna vara direkt avgörande för Hammarbys ekonomi 2007. En mellansäsong med 6 - 7 plats skulle sätta sina spår i resultaträkningen och risken är stor att en stor del av Max-pengarna i så fall kommer att gå åt att täppa igen hål i driftunderskottet. Helt plötsligt satt min spontant positiva känsla som en klump i halsen och ledningen måste tänka till ordentligt om hur man ska förvalta Max - Traoré överskottet, både ur ett sportsligt perspektiv men även ur ett ”skapa intresseperspektiv”.

Inga kommentarer: