söndag 19 april 2009

HIF vs DIF - Bajen kopplar litet grepp

Det vankas derby. Prestige och viktiga poäng står på spel när Hammarby och Djurgården möts på neutral plan ute i Solna.

I matchen om marknads och souvenirintäkterna klubbarna emellan har Hammarby Fotboll nu återigen kopplat ett grepp.

Till skillnad från Djurgårdens organisation har Hammarby Fotboll AB under alla år varit ett riskkapitalbolag fattigt på kapital. Att kapitalisera sitt varumärke är dock något Hammarby Fotboll varit betydligt bättre på än Djurgården. Detta trots att blåränderna haft ett understöd av större sportsliga framgångar.

Klubben gjorde också ett tappert försök att minska gapet och komma ikapp. Man tecknade ett i media oerhört haussat avtal med Adidas (här) och lanserade ett koncept där man ville etablera ett nätverk av "internationella partners" med syfte att lyfta marknadsintäkterna (här).

2006 nosade man också uppe på Hammarbys nivåer men räckte inte ända fram för att ta sig förbi. Efter att båda klubbarna haft en vikande trend på marknadssidan vände vinden för Hammarby Fotboll under 2008 och gapet till Djurgården har nu ökat.

Denna gång saknar dock Djurgården den stora konkurrensfördelen organisationen haft i form av "sedelpressen"**. Vi pratar om det omtalade spelarinvestbolaget Djurgården Fotboll AB. Efter att de senaste fyra säsongerna köpt vinstandelsbevis för 85 miljoner från Djurgården fotboll borde rimligtvis kassan till slut i det närmaste vara tömd.



grafen visar intäkter (msek) från "marknad" plus souvenirer. Källa: Årsredovisningar Hammarby Fotboll (2003 - 2008). Totala intäkter i bolagen Djurgården Fotboll Försäljning AB (2006 - 2008) samt Djurgården Marknad AB (2003-2005)*.
-------------------------------------------------------
* Fram till 2005 låg rättigheterna för försäljningen av marknadsrelaterade intäkter i Djurgården Marknad AB. Efter en omorganisation överläts dessa från 2006 till Djurgården Fotboll Försäljning AB. Djurgården Fotboll Försäljning AB är ett helägt dotterbolag till Djurgården Elitfotboll AB (DEF AB) som driver A-lagsverksamheten. DEF AB ägs till 100% av Djurgården Fotboll IF

** Djurgården Elitfotboll AB har redovisat intäkter från spelartransfers på så sätt att man får det paradoxala förhållandet att ju fler och dyrare spelare som klubben värvar, desto högre intäkter får man.

Transferintäkter är lika med det vinstandelsbevis klubben emitterar för de förvärv man gör under årets gång. Man har paketerat transfersummorna plus sign-on bonusarna i värdepapper och sålt dessa till spelarinvestbolaget Djurgården Fotboll AB (DF AB).

DF AB har finansierat sig genom nyemissioner
samt spelarförsäljningar. Nyemissionerna har sedan 1998 inbringat närmare 60 miljoner. Senaste nyemissionen genomfördes 2006 och gav ca 2.5 miljon.

5 kommentarer:

Adam sa...

Sedelpressen igång igen...?

http://www.dn.se/sport/fotboll/lundquist-och-jacobsson-i-difs-bolag-1.848245

OH sa...

Hehe, de är snabba och duktiga på att använda media. Det har de alltid varit.

Sedelpressen behövs ju initialt till att säkerställa ungdomssatsningen där man åtagit sig att finansiera med 3 msek per år.

Adam sa...

Joooo, jag hör sedelpressen arbeta i klocktornet. Betala Tommy, betala Bosse, befaller Zoran strikt!

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotbollsbladet/sverige/allsvenskan/jurgarden/article4951826.ab

Anonym sa...

Adam

Kommentar till att Söderström, som "blev" en av dessa "klasslirare" som jag efterlyste för ett år sedan, återigen målar i ett derby?
För att inte tala om f d skämtet Nathan Pulse som nickar in bollar från 25 meter...

Skoja bara. Ska inte dra igång den grejen igen.

von_oben

Adam sa...

// von_oben

Aha, du skämtade. Tur, för jag trodde för en stund att du var allvarlig när du tog ett bortdömt mål i Paulses 1:a match för säsongen, enligt rapporter det sämsta derby som setts på många år, som en inteckning för klass. Tur, för den diskusionen är ju ett veritabelt minfält som man helst vill undvika...