söndag 13 februari 2011

Football Money League 2011 - marknaden växer

Deloitte släppte under veckan sin årliga Football Money League där man rankar de 20 klubbar i Europa som har störst intäkter. Rapporten går att ladda ner under länken.

Vi får med andra ord reda på hur de kommersiella marknadsandelarna har utvecklat sig i toppen av pyramiden. Anledningen till att omsättningen är intressant och vital är det stora sambandet mellan intäkter och sportslig framgång. I engelsk ligafotbollen förklaras ligaplaceringen till 76% genom klubbens intäkter och i Spanien är förklaringsgraden så hög som 88%.

Deloittes rapport visar att Europas största klubbar, trots lågkonjunkturen, upplever en fortsatt tillväxt och har visat sig vara helt resistenta mot den generella nedgången i ekonomin. Ökningen i omsättning under 2010 för FML gruppen var den största sedan den mellan 2006 och 2007. Tillväxten kan till en viss del tillskrivas ett nytt och större tv avtal för Champions League som ökade den totala CL-poolen med ungefär €180 miljoner.

2011 förväntas tillväxten vara minst lika stor. De sju Premier League klubbarna som är med i gruppen får under nuvarande säsong ett tillskott på ungefär €20 miljoner vardera från det nya tv avtalet. Lägg därtill flera nya kommersiella avtal som de största klubbarna har tecknat under det senaste halvåret. Figuren nedan visar utvecklingen för de ackumulerade intäkterna för de 20 till omsättning största klubbarna i Europa.


Intressant är även att se hur representationen från de europeiska ligorna har utvecklats över tid. Vi ser att de ligor som kallas för Big5 har under de senaste åren nått en fullskalig dominans. De skotska klubbarna som fortfarande har respektabla intäkter från matchdagen har fallit ifrån beroende på att intäkterna från sändningsrättigheter inte har utvecklats i samma takt som hos de till befolkning och BNP större länderna. Figuren nedan visar hur många klubbar från respektive liga finns representerade i Football Money League.


Om vi räknar på ackumulerade intäkter för representanterna från respektive liga så ser vi att de engelska klubbarna har straffats av det försvagade pundet under de två senaste åren. Tyskland har, tack vare FIFA2006 och den modernisering av arenorna detta förde med sig, vunnit marknadsandelar. Värt att notera är de franska representanternas tillväxt. Den är till största del beroende på att den franska ligan i samband med upphandlingen 2005 ändrade sin distributionsnyckel för sändningsrättigheter, från 83-9-8 till 50-30-20. En förändring som innebar att toppen i den franska pyramiden har blivit mer konkurrenskraftig på den totala marknaden. Den spanska fanan bärs av den individuella sändningsrättighet-regimen där Real Madrid och Barcelona så gott som på egen hand försvarar landets färger. De italienska representanterna i gruppen är de som hör till de stora förlorarna vad gäller marknadsandelar. Figuren nedan visar marknadsandelarna i Football Money League för respektive liga.


Tittar vi närmare på den största marknaden i Europa så har styrkeförhållandena förändrats enligt nedan figur. Vi ser att Manchester Uniteds brand leveraging strategy har förbättrat klubbens konkurrenskraft. Även om vi från intäkterna drar ifrån den ränta som klubben betalar för finansieringen förvärvet av klubben, så blir nettot högre än de intäkter som den närmaste konkurrenten genererar. Både Arsenal och Chelseas tillväxt har avtagit och klubbarna ser ut att sakna en tydlig marknadsstrategi som kan lyfta deras intäkter från segmentet commercial. Dessa klubbar får passa sig. Scheik Mansours ambitioner och Liverpools mycket starka varumärke under ett nytt ägarskap med dokumenterad erfarenhet utgör ett hot som spetsar till konkurrensen.


Vi ser att Manchester Citys brutala investeringar i spelartruppen har fått klubbens marknadsandel att växa och intäkterna förväntas att öka än mer om klubben lyckas att etablera sig i topp4. ManCity har använt sig av den enda strategin som är möjlig att slå sig in i toppen av näringskedjan - stora investeringar som med råge överstiger intäkterna.

Inga kommentarer: